2013-02-12

Podnośnia statków Niederfinow

Podnośnia statków Niederfinow (niem. Schiffshebewerk Niederfinow) jest specyficzną konstrukcją inżynieryjną umożliwiającą jednostkom pływającym pokonywanie dużej różnicy poziomów wody w kanale Odra-Hawela. Statki płynące kanałem wpływają do podnośni, po czym w ogromnej wannie wypełnionej wodą są podnoszone (lub opuszczane) tak, by mogły kontynuować żeglugę kanałem, którego poziom wody różni się znacznie od tego, z którego rozpoczęły podróż. Różnica wysokości między dolnym a górnym odcinkiem drogi wodnej wynosi aż 36 m, dlatego niemożliwe było wybudowanie śluzy, która pozwala na pokonanie jedynie kilkumetrowej różnicy poziomów. Podnośnia powstała w latach 1927-1934 kosztem 27,5 miliona ówczesnych marek niemieckich. Jest cały czas czynna i umożliwia żeglugę barkom, statkom wycieczkowym, jachtom i innym jednostkom płynącym kanałem z Polski do Niemiec. Podnoszenie ogromnych barek (procedura ta trwa ok. 5 min) można obserwować z wielu punktów widokowych, a nawet z pokładów jednostek, które są przemieszczane za pomocą tej zadziwiającej konstrukcji! Mechanizm poruszany jest czterema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy tylko 220 kW, gdyż ciężar wanny (ok. 4300 ton!) skompensowany jest kilkudziesięcioma przeciwwagami zawieszonymi na stalowych linach. Tuż obok starej podnośni powstaje nowoczesna konstrukcja, która ma umożliwić podnoszenie jeszcze większej liczby barek i usprawnienie tym samym żeglugi na kanale Odra-Hawela. Koszt inwestycji - 285 mln euro.


























Wyświetl większą mapę

1 komentarz:

  1. Nie wiedziałam, że coś takiego istnieje, musi to bardzo ciekawie wyglądać. Miałam okazję korzystać ze śluz w Kędzierzynie i było to niesamowite wrażenie gdy pokonaliśmy 10,5 metra, a tu mamy do czynienia z 36 metrami. Mam nadzieję, że kiedyś będę miała okazję zobaczyć tą podnoście na własne oczy. Dzięki za ciekawą relację i świetne zdjęcia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń